diy solar

diy solar

Based in Groningen, The Netherlands

Dat gaat er nooit komen, dan loopt onze roverheid teveel geld mis.
Als het bekend gaat worden op grote schaal dat je als particulier veel meer geld overhoud als je het in accu's stop worden ze per direct voor de particulier verboden.

Er zitten plannen in de pijpleiding om per wijk een groot gezamelijk accu pakket te plaatsen, drie maal raden waarom.
Voor de particulier:
De wet ceviel explosief gebruik is hierop al aan gepast met een verbod tot het hebben van meer dan 2 accu's.
Dus je mag wel 2 nissan nv200 accu's in de schuur als ess hebben maar geen 3.(als dit ondertussen al niet aangepast is)
Je mag dus ook niet meer dan 3 cellen hebben.
Zo kun je als particulier niet meer een ev accu ombouwen tot ess.

Zo kan iedereen zeer mileu vriendelijke bio diesel maken achterin zijn schuurtje.
Kostprijs 10 centen per liter en 2 maal zuiniger in verbruik(eigenlijke kostprijs is 17 a 18 cent)
Echter de benodigde stoffen om olie of vet te veresteren mag je als particulier niet meer in grote hoeveelheden kopen, want biodiesel kunnen ze namelijk niet verbieden...
Zelfs al zou je je schuurtje als accijns goederen plaats laten bestempelen, krijg je geen vergunning om meer als 10 liter methanol te kopen.
Model race auto zaken hebben een veruiming op deze vergunning, ik dacht 50 liter.
Maar als zo een zaak dit per maand koopt, krijgen ze wel even controle.

Het is niet zo makkelijk, zelf supporting leven weer wel, maar het mag niet door allerhande slinkse regeltjes.

Mvg Igor
Ja, dat begrijp ik Igor.

In Spanje hadden ze na de launch van Tesla Powerwall preventief een belasting aan zonnepanelen geplaats; zo willen ze voorkomen dat mensen zonnepanelen met accu gingen instaleren terwijl ze aan de net gekkopeld bleven; dus weinig consumptie en/of veel minder gratis energie terugleveren. De belasting was een bedrag per KW geinstallerd genoemd als zonbelasting en duurde ongeveer 5 jaar lang. Met dit belasting was het installeren van zonnepanelen helemaal niet aantrekelijk met een terug verdiendtijd van ca. 12-15 jaar. Veel mensen die honderd duizenden euros hadden geinvesteerd zaggen zijn investering faillit lopen. Gelukkig bestaat dit belasting niet meer, maar de les is dat we de regering niet helemaal kunnen vertrouwen.
 
Hallo mensen. Na het melden van mijn installatie bij energieleveren.nl, is deze na de eerste Kwh bij mijn leverancier zichtbaar. Ik zie nu hoeveel ik terugleveert. Best makkelijk en direct. Mooi!
 
Dag allen... ik vind het met de huidige energieprijzen best interessant om toch eens te gaan denken aan een thuisbatterij. Zijn er al mensen die hier iets mee doen, en dan bijvoorbeeld met server rack batterijen als SOK oid? Het meeste wat ik hier vind gaat over puur off-grid, en aangezien ik vermoedelijk met mijn toekomstige solar array niet genoeg ga opbrengen om daadwerkelijk alleen off grid te draaien (niet genoeg ruimte hier om heel veel panelen te plaatsen) leek het me wel interessant om te kijken of dat op een goedkope manier kan worden aangevuld met on-grid stroom.

Ik heb op dit moment een abo lopen bij Tibber voor mijn energie, waarmee ik dus de dynamische prijzen betaal, en met hun API kan praten. Ik zou dan dus op de lage tarieven tijden kunnen bijladen, maar heb eigenlijk geen flauw idee aan wat voor apparatuur ik zou moeten denken om zoiets te bewerkstelligen. Zijn er al mensen die zoiets doen?

Groet!
 
Dag allen... ik vind het met de huidige energieprijzen best interessant om toch eens te gaan denken aan een thuisbatterij. Zijn er al mensen die hier iets mee doen, en dan bijvoorbeeld met server rack batterijen als SOK oid? Het meeste wat ik hier vind gaat over puur off-grid, en aangezien ik vermoedelijk met mijn toekomstige solar array niet genoeg ga opbrengen om daadwerkelijk alleen off grid te draaien (niet genoeg ruimte hier om heel veel panelen te plaatsen) leek het me wel interessant om te kijken of dat op een goedkope manier kan worden aangevuld met on-grid stroom.

Ik heb op dit moment een abo lopen bij Tibber voor mijn energie, waarmee ik dus de dynamische prijzen betaal, en met hun API kan praten. Ik zou dan dus op de lage tarieven tijden kunnen bijladen, maar heb eigenlijk geen flauw idee aan wat voor apparatuur ik zou moeten denken om zoiets te bewerkstelligen. Zijn er al mensen die zoiets doen?

Groet!
ja hoor, echter heb ik gekozen voor de zelf bouw optie van seplos ( 280a kit) en eigen cellen


overigens zijn er meer opties, gebaseerd uit de eu
jakiper heeft een eu shop
solarpower24.it importeerd zelf server rack battarijen
pylontech is goed verkrijgbaar ( maar best prijzig)
in schijndel zit de importeur van dlg boxen
 
ja hoor, echter heb ik gekozen voor de zelf bouw optie van seplos ( 280a kit) en eigen cellen


overigens zijn er meer opties, gebaseerd uit de eu
jakiper heeft een eu shop
solarpower24.it importeerd zelf server rack battarijen
pylontech is goed verkrijgbaar ( maar best prijzig)
in schijndel zit de importeur van dlg boxen

Die Seplos DIY kits heb ik idd ook voorbij zien komen... maar ik dacht dat die alleen vanuit China te bestellen waren.
Draai jij die boel wel volledig off-grid?
 
Batterijen zijn in Nederland nog niet interessant denk ik. Ze kunnen wel interessant worden als je electriciteit van de grid kan kopen op 5 cents en verkopen op 35 cents of zo. Bij meeste mensen die een contract met vaste tarieven hebben, dat is niet halbaar want hoog en laag kWh prijs zijn vergelijkbaar.

@pushnoi Kun je goedkopere electriciteit kopen en deze duur verkopen?

Eind van dit jaar begint het afbouw van salderen, dan gebeurd dit proces spontaan door 10 jaren. Wat je betaalt voor een kWh en wat je terug krijgt voor een teruggeleverd kWh gaat afwijken, maar het is nog te vroeg voor batterijen in dit context (kortere levensduur).

Off-grid in Nederland vind ik ook niet interessant want dan heb je kwijt de "Vermindering energiebelasting" die ongeveer 1.500 kWh geld waar is. Off-grid dus alleen waar aansluitingen niet mogelijk zijn.

Het makkelijkst in Nederland is PV, on-grid inverter en af en toe kijken of andere leverancieren betere prijzen kunnen aanbieden.
Na 6-7 jaren dan kunnen we aan batterijen beginnen te denken afhankelijk van hoeveel we betaald worden voor de teruglevering.

(Nederlands is niet mijn moeder taal, sorry voor de foutjes)
 
Batterijen zijn in Nederland nog niet interessant denk ik. Ze kunnen wel interessant worden als je electriciteit van de grid kan kopen op 5 cents en verkopen op 35 cents of zo. Bij meeste mensen die een contract met vaste tarieven hebben, dat is niet halbaar want hoog en laag kWh prijs zijn vergelijkbaar.

@pushnoi Kun je goedkopere electriciteit kopen en deze duur verkopen?

Eind van dit jaar begint het afbouw van salderen, dan gebeurd dit proces spontaan door 10 jaren. Wat je betaalt voor een kWh en wat je terug krijgt voor een teruggeleverd kWh gaat afwijken, maar het is nog te vroeg voor batterijen in dit context (kortere levensduur).

Off-grid in Nederland vind ik ook niet interessant want dan heb je kwijt de "Vermindering energiebelasting" die ongeveer 1.500 kWh geld waar is. Off-grid dus alleen waar aansluitingen niet mogelijk zijn.

Het makkelijkst in Nederland is PV, on-grid inverter en af en toe kijken of andere leverancieren betere prijzen kunnen aanbieden.
Na 6-7 jaren dan kunnen we aan batterijen beginnen te denken afhankelijk van hoeveel we betaald worden voor de teruglevering.

(Nederlands is niet mijn moeder taal, sorry voor de foutjes)
nou dat ben ik niet helemaal met je eens Jordi...
als we er vanuit dat dat de saldering regeling in 2025 geheel stopt, en er nu al een 6 cent verschil tussen dal en normaal tarief zit...
ik wil niet op het allerlaatste moment mijn systeem hoeven aanpassen, en zeker nieuw te bestellen installaties op basis van terug leveren, gaan een terug verdien tijd van 10-15 hebben....
 
Die Seplos DIY kits heb ik idd ook voorbij zien komen... maar ik dacht dat die alleen vanuit China te bestellen waren.
Draai jij die boel wel volledig off-grid?
volledig offgrid is in nederland bijna niet mogelijk vanwege het licht.
wat ik wel doe is er voorzorgen dat ik alleen dal tarief betaal als er te weinig zon is.

ik heb een hybride oplossing, dus wat ik in de winter met dal tarfief verbruik, kan ik op dit moment nog inlopen in de zomer.
het is jammer dat de inflatie op dit moment zo hoog is ( evenals de zonne installateur knal tarieven voor arbeid, maar zeker ook panelen, anders had ik mijn systeem reeds verder uitgebreid met zonnepanelen en accu's
 
nou dat ben ik niet helemaal met je eens Jordi...
als we er vanuit dat dat de saldering regeling in 2025 geheel stopt, en er nu al een 6 cent verschil tussen dal en normaal tarief zit...
ik wil niet op het allerlaatste moment mijn systeem hoeven aanpassen, en zeker nieuw te bestellen installaties op basis van terug leveren, gaan een terug verdien tijd van 10-15 hebben....
Saldering wordt vanaf 2023 afgebouwd; 10% per jaar, dus het verschil gaat langzaam komen terwijl de leven van een batterij niet meer dan 5 jaar is. Je kan wel de installatie kopen die batterij accepteert en deze later toevoegen als het rendabel wordt.

Batterijen vind ik nu beter voor landen waar je nieks krijg voor teruglevering.

Maar nu kijk, een batterij levensduur wordt niet bepaald alleen door tijd maar door cyclus. Een Deep-cyce Lead acid batterij van 80Ah (ca. 1kWh) kost ongeveer 300 euros en kan tegen max. 1000 cycles (met significante capaciteits verlaging vanaf de 500 cycles); dat is dus ca. 1000khw die je kan in en uit krijgen; dit betekend dat voor de break even moet je minimaal kopen en verkopen electriciteit met een marge van 30 cents. Bijv. (0,35verkoop-0,05koop)x1.000cycles = 300 euros. Je kan de marge verbeteren met grotere batterijen waar de kost-effectiviteit beter wordt; maar in ieder gevaal, wat ik in dit forum lees is dat de grens zit op ca. 200 euros per kWh (dus 20 cents marge). Wet je zeker dat je dit al 2025 gaat halen? Wat als jouw aantwoord is ja, meneer, jouw probleem zijn niet de afwezigheid van batterijen maar jouw energie leverancier, ik betaal nu 32 cents hoog en 30 cents daal, contract uit vorig December 2021 met Oxxio.
 
Saldering wordt vanaf 2023 afgebouwd; 10% per jaar, dus het verschil gaat langzaam komen terwijl de leven van een batterij niet meer dan 5 jaar is. Je kan wel de installatie kopen die batterij accepteert en deze later toevoegen als het rendabel wordt.

Batterijen vind ik nu beter voor landen waar je nieks krijg voor teruglevering.

Maar nu kijk, een batterij levensduur wordt niet bepaald alleen door tijd maar door cyclus. Een Deep-cyce Lead acid batterij van 80Ah (ca. 1kWh) kost ongeveer 300 euros en kan tegen max. 1000 cycles (met significante capaciteits verlaging vanaf de 500 cycles); dat is dus ca. 1000khw die je kan in en uit krijgen; dit betekend dat voor de break even moet je minimaal kopen en verkopen electriciteit met een marge van 30 cents. Bijv. (0,35verkoop-0,05koop)x1.000cycles = 300 euros. Je kan de marge verbeteren met grotere batterijen waar de kost-effectiviteit beter wordt; maar in ieder gevaal, wat ik in dit forum lees is dat de grens zit op ca. 200 euros per kWh (dus 20 cents marge). Wet je zeker dat je dit al 2025 gaat halen? Wat als jouw aantwoord is ja, meneer, jouw probleem zijn niet de afwezigheid van batterijen maar jouw energie leverancier, ik betaal nu 32 cents hoog en 30 cents daal, contract uit vorig December 2021 met Oxxio.
Nieuwe LifePO4 cellen hebben een cycle rate van 6000.
als je elke dag een volledige cycle doorgaat, dan hebben we het over 6000 dagen / 365 = 16,44 jaar.
calender life word nu geschat op 12 - 15 jaar...
5 kw ( als je voor een pre build variant gaat kost ongeveer 1700 euro

1700/ 16,44 jaar ofwel 103 euro per jaar

ik weet niet wie er nu nog Lead-Acids koopt , maar dat lijkt me zeer zeer onverstandig.

verder zie ik aan de tarieven die je betaald dat je nog een langlopend contract bij oxxio hebt, op dit moment worden nieuwe contract gemiddeld ergens tegen 0.50-0.75 c/kw afgesloten, dus ga geniet van de tarieven die je nu hebt, maar houd er rekening mee dat dit echt gaat veranderen
 
Hello guys, just wanted to introduce myself by saying that I live in Groningen (area) in the north of the Netherlands and that If people in the area are keen on meeting for workshop events (assemble things together and make tests) I would be happy to organize that. Other locations in the Netherlands might also be doable.

I am a solar hobbyist trying to make small steps towards integration of solar energy and batteries in city environments where there is no space for big solar panels and where small set ups could feed a few low consumption devices (TV, led lights, modem, charging gadgets,...).
That’s a great Idea and Honestly we should start doing that here in the US.

Welcome to the forums!!
 
Nieuwe LifePO4 cellen hebben een cycle rate van 6000.
als je elke dag een volledige cycle doorgaat, dan hebben we het over 6000 dagen / 365 = 16,44 jaar.
calender life word nu geschat op 12 - 15 jaar...
5 kw ( als je voor een pre build variant gaat kost ongeveer 1700 euro

1700/ 16,44 jaar ofwel 103 euro per jaar

ik weet niet wie er nu nog Lead-Acids koopt , maar dat lijkt me zeer zeer onverstandig.

verder zie ik aan de tarieven die je betaald dat je nog een langlopend contract bij oxxio hebt, op dit moment worden nieuwe contract gemiddeld ergens tegen 0.50-0.75 c/kw afgesloten, dus ga geniet van de tarieven die je nu hebt, maar houd er rekening mee dat dit echt gaat veranderen
Dat is scary!! Ok, ik zie eerst wat Oxxio gaat mij aanbieden dit November en dan zie ik hoe halbaar het is. Met de data die je noemt is wel rendabel en niet alleen een beetje maar veel. In meeste contracten zie ik kleine verchillen in hoog/dal prijs, moet ik dan leren dat bij variabel het verschil altijd groter is? Hoeveel betaal je nu per kWh bijvoorbeeld?
 
That’s a great Idea and Honestly we should start doing that here in the US.

Welcome to the forums!!
Thanks, at the end it kind of worked. I have 300W of solar on my balcony hanging with handmade mounts. I had to use "shitty" flexible panels for the lower weight but it works. I manage to cover 50-70% of my consumption in summer. Panels only enjoy sun half of the day. In winter output is very low. This is the way I have found to have solar on a rented apartment.
 
Batterijen zijn in Nederland nog niet interessant denk ik. Ze kunnen wel interessant worden als je electriciteit van de grid kan kopen op 5 cents en verkopen op 35 cents of zo. Bij meeste mensen die een contract met vaste tarieven hebben, dat is niet halbaar want hoog en laag kWh prijs zijn vergelijkbaar.

@pushnoi Kun je goedkopere electriciteit kopen en deze duur verkopen?

Eind van dit jaar begint het afbouw van salderen, dan gebeurd dit proces spontaan door 10 jaren. Wat je betaalt voor een kWh en wat je terug krijgt voor een teruggeleverd kWh gaat afwijken, maar het is nog te vroeg voor batterijen in dit context (kortere levensduur).

Off-grid in Nederland vind ik ook niet interessant want dan heb je kwijt de "Vermindering energiebelasting" die ongeveer 1.500 kWh geld waar is. Off-grid dus alleen waar aansluitingen niet mogelijk zijn.

Het makkelijkst in Nederland is PV, on-grid inverter en af en toe kijken of andere leverancieren betere prijzen kunnen aanbieden.
Na 6-7 jaren dan kunnen we aan batterijen beginnen te denken afhankelijk van hoeveel we betaald worden voor de teruglevering.

(Nederlands is niet mijn moeder taal, sorry voor de foutjes)

In theorie zou dat kunnen, kopen tegen een laag tarief en verkopen tegen een hoog tarief, maar... aangezien ik de dynamische prijzen krijg zie ik hoe absurd hard het omhoog gaat. De dagen waarbij je daadwerkelijk voor onder de 10 cent kunt kopen zijn er nagenoeg niet meer. Je moet eerder denken aan 35 cent op z'n laagst en richting 60 op z'n duurst.
 
Dat is scary!! Ok, ik zie eerst wat Oxxio gaat mij aanbieden dit November en dan zie ik hoe halbaar het is. Met de data die je noemt is wel rendabel en niet alleen een beetje maar veel. In meeste contracten zie ik kleine verchillen in hoog/dal prijs, moet ik dan leren dat bij variabel het verschil altijd groter is? Hoeveel betaal je nu per kWh bijvoorbeeld?
ik heb op dit moment (nog) geluk, ik betaal nu nog 0,21 c/kw piek en 0,17c/dal , echter mijn contract zal in Januari aflopen...
heb even contact opgenomen met Eneco, en ben me geheel "de pluris" geschrokken..
 
Screenshot_20220812-152950.png

Kijk en huiver... En bij Tibber betaal je nog de inkoopprijs ook. Let wel, dit is de prijs inclusief belastingen e.d.
 
ik heb op dit moment (nog) geluk, ik betaal nu nog 0,21 c/kw piek en 0,17c/dal , echter mijn contract zal in Januari aflopen...
heb even contact opgenomen met Eneco, en ben me geheel "de pluris" geschrokken..
hier vind je nog wat nadere details :

https://www.nu.nl/wonen/6217315/ter...en-blijft-7-jaar-ook-na-stoppen-subsidie.html

ofwel, stroom word alleen maar duurder, terug leveren leverd niets meer op, en dus hier mijn keuze en verantwoording voor battarijen :)
 
Kan iemand me een beetje op weg helpen met wat een slimme keus is om de accu's daadwerkelijk aan te sluiten? Ik zie heel veel apparatuur die niet goedgekeurd is voor de Europese markt. Ik zat aan iets van 3 x 5 kwh accu's te denken, maar heb eigenlijk geen idee wat daarna slim is...
 
Kan iemand me een beetje op weg helpen met wat een slimme keus is om de accu's daadwerkelijk aan te sluiten? Ik zie heel veel apparatuur die niet goedgekeurd is voor de Europese markt. Ik zat aan iets van 3 x 5 kwh accu's te denken, maar heb eigenlijk geen idee wat daarna slim is...
DLG zou je kunnen proberen ( zitten in Schijndel, NB)

verder kun je in Italie bij solarpower24.it een aantal accuś vinden die het CE keurmerk hebben
 
Back
Top