diy solar

diy solar

Based in Groningen, The Netherlands

Denk dat ik alle spulletjes nu verzameld heb en zoek iemand die een plaatje kan maken wat nu en hoe aangesloten moet worden. De lokale Victron dealer is wat minder behulpzaam aangezien ik eea op diverse plakken heb gekocht. Iemand van hier die kan helpen? Tegen vergoeding indien gewenst ?. Dit is voor onze camper waarmee we in Mei een lange reis willen maken maar over 2 weken al mee willen gaan proef creperen.

Idee is de koelkast, waterpomp, usb poorten en led’s op 24v te doen, Webasto Doesel Boiler/hete lucht kachel op 12v, rest kan dan 220v krijgen (bank airco, laptop lader,

Spullen die ik heb:
1x Victron Phoenix 24/3000 omvormer
1x Meanwell lader 220v -> 24v accus walstroom (moet nog Lithium profiel instellen)
1x Meanwell 24v-24v ding om leds zuiver stroom te geven
1x Victron TS 800-50-2 (50 Amp), tussen dynamo vrachteagen en zelfbouw accu
1x Victron SmartSoler MPTT voor panelen 150/35 voor grote panelen
1x Victron SmartSoler MPTT voor panelen 100/15 voor kleine panelen
2x 360W panelen Victron dak
2x 90W panelen Victorn dak
1x smart shunt 500a
1x Victron Cerbo GX slim doosje
1x Victron Cerbo GX 50 touch screen display (huisje komen)
1x Hoofdschakelaar
1x Victron Blue Smart power charger 24/12 (om vrachtwagen accu te laden)
1x Victron Orion 24->12v ding om 12v verbruikers op te zetten.
1x 280AH 24V LifePo4 accu (moet hier nog een grote zekering aankomen?)

Zoek denk ik nog zekeringkastjes voor 24v en 12v, waar moet ik nog een grote zekering (en dan hoe groot) plaatsen na de accu? Schakelpaneeltje voor waterpomp etc?
 
Jammer dat we zo ver uit elkaar wonen.
En tja het is niet echt verwonderlijk dat de dealers niet behulpzaam zijn, immer hun eigen monteurs moeten ook wat te doen hebben.
 
Meeste dealers zitten er niet op te wachten om kennis te delen, doen liever zelf de klus (Daar zit de marge). En met de hoeveelheid campers/boten die sinds de corona periode niet aan te slepen zijn hebben ze genoeg werk. Dan is zo'n klusje totaal niet interessant voor ze.

Kwa zekeringen enz: Welke BMS gebruik je? De Victron 24/3000 heeft ruim 125A nodig als je m volledig wilt kunnen benutten.
Als je voldoende hebt aan iets minder dan kan een lichter BMS ook. Wil je echt de 3000W (+ pieken) kunnen benutten dan zul je of een zwaarder BMS moeten gebruiken, of de Victron buiten de BMS om (met een relais zodat je wel de beveiligingsfuncties van de BMS kunt blijven benutten)

Kwa zekeringen: Mijn voorkeur is om 2 delen te maken: de hoogvermogens zekeringen (Omvormer, laders enz) en de laagvermogensdingen (verlichting, kleinverbruikers enz)

MIDI zekeringen, de 2e met kleinere steekzekeringen.

Daar een (bv) 150A zekering in naar de omvormer, een 60A zekering naar de TS800, een 2x 30A zekering voor de beide MPPT regelaars, 30A ofzo voor de Meanwell lader . 20A naar een verdeelblokje tbv de 24V verbruikers, en 20A die via de Orion naar een verdeelblokje gaat voor de 12V verbruikers.

Daarvan dan 2 stuks. Dan heb je 24 en 12V. En elk apparaat kun je daarop, met de juiste zekering, aansluiten

Ik volg alleen even het vrachtwagenaccu verhaal niet. Het lijkt een 24V systeem te zijn (Logisch bij een vrachtwagen), met een 24V dynamo. Dan is die TS800 een mooie 50A regelaar om de accu op te laden.
Maar verderop noem je een blue smart power charger 24/12. Hoe ga je die voeden? Wil je daarmee de startaccu opladen vanaf de lithium accu's via de omvormer? Kan wel, maar is wat onlogisch voor mijn gevoel.
't is nu wat achteraf, maar ik zou eerder gekozen hebben voor een MPPT regelaar met een extra uitgang voor een startaccu.

Je zou nog een 2e kleine MPPT kunnen overwegen. Met die 2x90W panelen heb je max 180W. Dat is nog geen 8A. Als je een 2e 10A MPPT aan de startaccu zet, ingesteld op lood en een wisselschakelaar bij de panelen... dan kunnen die 2x90W standaard de startaccu op pijl houden.
Heb je echt een periode dat je te weinig rijd en te weinig zon, dan schakel je de panelen om naar de 2e MPPT die op de huishoudset werkt. Dus je gebruikt dan 1 setje panelen voor 2 doelen, door ze simpelweg om te schakelen.
Ik gok dat je met een beetje rijden en zon aan 2x 360wp al in veel gevallen voldoende hebt. Dan kan die 2x90 mooi andere dingen doen :)

Alternatief zou zijn om een orion smart tr 24/24-12 te nemen. Die kan dan de startaccus op pijl houden.
Compacter dan een losse 24-12 en veel efficienter (hoeft niet via je omvormer)
 
Last edited:
BMS is de 24v 100A variant van overkill solar. Ik zal op de omvormer een truma bank airco als grootste verbruiker af en toe aan hebben staan, wanneer op walstroom natuurlijk geen probleem en wanneer op de eve cellen maar voor korte periodes in de avond om af te koelen.

De 90w panelen heb ik gekozen om de ruimte op het dak op te vullen en zoveel mogelijk te bedekken met cellen, deze komen ook op de kleinere MPTT.

Idee was de Victor accolades in te zetten als walstroom lader voor de vrachtwagen accu, voor de maanden dat de vrachtwagen binnen in opslag staat en niet zo zeer voor onderweg.

Ben blij met je input en zeker ook voor de zekeringen, hier kan ik echt wat mee!

Vanavond zal ik een schema proberen te maken, misschien kunnen jullie je licht er eens over schijnen dan?
 
If I understand the Victorn schematics correctly, below screenshot is what my systems schematics would look like, excluding the 220v part, did I do this correctly do you think?Electra schema (2).png
 
Hoi wel interessant, kan nog niet veel voor je betekenen. maar altijd in voor een babbeltje.
 
Ziet er prima uit. Ik weet alleen niet welke Orion 24-12 je hebt en of die kortsluitvast is. Het kan handig zijn om daar ook een zekering achter te plaatsen

Al die gelinkte zekeringboxen hebben een eigen massaverdeelstrip. Daar kun je de - van alle afgaande verbruikers op aansluiten. Verder zou ik dan 1 grote massa busbar gebruiken met hierop alle - aansluitingen van de 'grote' 24V verdeelbox, dus mppt, acculaders, ts800 enz, en 2 afgaande massa's naar de beide (24 en 12V) zekeringblokken. Dan kun je een 12 of 24v apparaat op het bijbehorende zekeringblok aansluiten, de + achter een zekering en de - op de verdeler erin. hoef je ook de kabel niet helemaal uit elkaar te trekken om ergens verweg een - te vinden.

Let wel op de juiste kabeldiameter en zekeringwaardes. Een standkachel en compressorkoelbox hebben hogere kabeldiameters/zekeringen nodig ivm de opstartstromen (Voorgloeien / compressor inschakelpiek) Normaal verbruik is maar een paar A, maar kortstondig kan dat rusting richting de 20A gaan.
 
Dank wederom, zo komen we er snel. Het is de Orion Tr 24-12 20A, de geïsoleerde variant dus.
 
De TS800 is een non-isolated laadbooster. De - van de HH accu hangt dus aan de - van de startaccu, die op zijn beurt weer aan het chasiss hangt.

Mijn persoonlijke voorkeur is om de - vanaf de startaccu te pakken en niet via het chassis. Via het chassis kan, maar een kabel is 100% zeker een goede verbinding. Via het chasiss heb je, mogelijk, te maken met oxidatie, lasnaden en soms gekitte panelen die allemaal iets weerstand kunnen toevoegen. Een kabel werkt altijd.
Als je een bestaand massapunt pakt aan het chassis, dan voorzie ik geen probleem, daar is over de fabrikant ook al over nagedacht.

De Orion TR 24-12 20A is prima, ik hoop alleen dat die voldoende is. 20A is voor gewoon gebruik meer dan voldoende, maar ik weet niet of het goed gaat als de dieselkachel (15A ofzo) net staat voor te gloeien en op dat moment de koelkast aanspringt.
Ga je zoals gepland de koelkast op 24V doen (Wat het mooiste is) dan heb je daar geen last van. De overige 12V verbruikers hebben niet echt hoge opstart/inschakelstromen.
 
Koelkast moet inderdaad op 24v komen zodra ik alleen 12v heb en de ‘volle’ 20A voor de diesel kachel. Rest allemaal 24v, leds , koelkast, omvormer, water pomp. Dan 220v voor bank airco en losse laptop laders of ouderwets koffie apparaat.
 
Lijkt me dan helemaal prima! Dan red je het wel met 20A

tip: Ik zou de Orion TR op een goede 13V uitgang zetten. Dan gaat het voorgloeien allemaal net wat soepeler. Een autoaccu is ook rond de 13-14V normaliter (afhankelijk van of de dynamo draait)

12V wordt bij een loodaccu beschouwd als rond de 40% vol. 12.8-13V wordt als 100V beschouwd.
 
Lijkt me dan helemaal prima! Dan red je het wel met 20A

tip: Ik zou de Orion TR op een goede 13V uitgang zetten. Dan gaat het voorgloeien allemaal net wat soepeler. Een autoaccu is ook rond de 13-14V normaliter (afhankelijk van of de dynamo draait)

12V wordt bij een loodaccu beschouwd als rond de 40% vol. 12.8-13V wordt als 100V beschouwd.

Slim! Niet eens aan gedacht, zal zo ook alle software van Victron op een rijtje zetten en kijken wat op Mac :))) werkt versus PC. TS800 zag er aardig windows only uit :(
 
Alles komt nu heel snel samen! Spannend allemaal! Is er iemand in de buurt van Boxtel of Den Haag met veel Victron ervaring die wil helpen met de initiele configs van de MPTT Controllers, TS800 en Orion plus de eerste opstart van t systeem?
 
Met de TS800 geen ervaring, maar wat ik zo zie kan dat niet heel moeilijk zijn. Lijkt idd wel Windows-only
De MPPT kan via bluetooth ingesteld worden. De rest hoeft weinig aan ingesteld te worden (De Orion is een kwestie van meten en met de potmeter afregelen)

Heb je de hele handel al bedraad en aangesloten (en de cellen getopbalanceerd?) daar gaat ook nog wel wat tijd in zitten om alles netjes te monteren (kabelschoenen, adereindhulzen, zekeringen en afwerking)
 
Inderdaad top balance gedaan en nu net de battery of gemaakt.. cell 8 is niet happy..
 

Attachments

  • C32E7D01-CBF0-4375-B44F-E664C93A6F20.png
    C32E7D01-CBF0-4375-B44F-E664C93A6F20.png
    894.7 KB · Views: 5
Back
Top