Meeste dealers zitten er niet op te wachten om kennis te delen, doen liever zelf de klus (Daar zit de marge). En met de hoeveelheid campers/boten die sinds de corona periode niet aan te slepen zijn hebben ze genoeg werk. Dan is zo'n klusje totaal niet interessant voor ze.
Kwa zekeringen enz: Welke BMS gebruik je? De Victron 24/3000 heeft ruim 125A nodig als je m volledig wilt kunnen benutten.
Als je voldoende hebt aan iets minder dan kan een lichter BMS ook. Wil je echt de 3000W (+ pieken) kunnen benutten dan zul je of een zwaarder BMS moeten gebruiken, of de Victron buiten de BMS om (met een relais zodat je wel de beveiligingsfuncties van de BMS kunt blijven benutten)
Kwa zekeringen: Mijn voorkeur is om 2 delen te maken: de hoogvermogens zekeringen (Omvormer, laders enz) en de laagvermogensdingen (verlichting, kleinverbruikers enz)
MIDI zekeringen, de 2e met kleinere steekzekeringen.
ANL Zekeringhouder tot 250A met afdekkap - Voor 6 Zekeringen ANL Zekering Met deze ANL zekeringhouder kunt u maar liefst 6 verschillende zekeringen plaatsen voor 6 verschillende toepassingen. De ANL Zekeringhouder is uitgerust met een afdekkap om de zekeringen te beschermen.
uw-accuwinkel.nl
Daar een (bv) 150A zekering in naar de omvormer, een 60A zekering naar de TS800, een 2x 30A zekering voor de beide MPPT regelaars, 30A ofzo voor de Meanwell lader . 20A naar een verdeelblokje tbv de 24V verbruikers, en 20A die via de Orion naar een verdeelblokje gaat voor de 12V verbruikers.
Standaard Steekzekeringhouder 12 polig centrale invoer HD Steekzekering Standaard Standaard Steekzekeringhouder 12 polig centrale invoer HD. Heavy Duty steekzekeringhouder 6 polig met centrale invoer.
uw-accuwinkel.nl
Daarvan dan 2 stuks. Dan heb je 24 en 12V. En elk apparaat kun je daarop, met de juiste zekering, aansluiten
Ik volg alleen even het vrachtwagenaccu verhaal niet. Het lijkt een 24V systeem te zijn (Logisch bij een vrachtwagen), met een 24V dynamo. Dan is die TS800 een mooie 50A regelaar om de accu op te laden.
Maar verderop noem je een blue smart power charger 24/12. Hoe ga je die voeden? Wil je daarmee de startaccu opladen vanaf de lithium accu's via de omvormer? Kan wel, maar is wat onlogisch voor mijn gevoel.
't is nu wat achteraf, maar ik zou eerder gekozen hebben voor een MPPT regelaar met een extra uitgang voor een startaccu.
Je zou nog een 2e kleine MPPT kunnen overwegen. Met die 2x90W panelen heb je max 180W. Dat is nog geen 8A. Als je een 2e 10A MPPT aan de startaccu zet, ingesteld op lood en een wisselschakelaar bij de panelen... dan kunnen die 2x90W standaard de startaccu op pijl houden.
Heb je echt een periode dat je te weinig rijd en te weinig zon, dan schakel je de panelen om naar de 2e MPPT die op de huishoudset werkt. Dus je gebruikt dan 1 setje panelen voor 2 doelen, door ze simpelweg om te schakelen.
Ik gok dat je met een beetje rijden en zon aan 2x 360wp al in veel gevallen voldoende hebt. Dan kan die 2x90 mooi andere dingen doen
Alternatief zou zijn om een orion smart tr 24/24-12 te nemen. Die kan dan de startaccus op pijl houden.
Compacter dan een losse 24-12 en veel efficienter (hoeft niet via je omvormer)