diy solar

diy solar

Based in Groningen, The Netherlands

Inderdaad top balance gedaan en nu net de battery of gemaakt.. cell 8 is niet happy..

Meet je die spanning ook direct op de cel? Mijn eerste gok zou een slechte connectie zijn met de BMS kabel.

Cel terminals ook even goed opgeschoond/geschuurd/ontvet? (al zie je dat verschil pas bij zware belastingen)
Dit lijkt meer op een balanskabel die niet goed aangesloten zit. Cel 8 is, vanaf de - / BMS gezien, de laatste cel, dus de laatste witte kabel (- vd cel) en rode balanskabel (+)

Als je de definitieve setup aan t bouwen bent kun je ook nog kiezen voor solderen: Haal met een dremel een klein (2x2mm ofzo) stukje midden op de busbar weg tot je het koper ziet, soldeer daar de balanskabeltjes aan en doe er een stukje krimpkous omheen, zodat die de soldeerverbinding extra ondersteunt
 
Last edited:
Ja, was inderdaad één slecht contact, binnen kort nog even uit elkaar halen en alles nogmaals schoonmaken en juist vast zetten. Iemand al wel eens alles vast gelijmd? De accu zal wat te verduren krijgen onder t rijden. Tot nu toe, happy met alle resultaten ?
 
Lijmen is niet mijn voorkeur. Ik heb ze geklemd.

Houten frame gemaakt, met 4x M8 draadeind (voorzien van isolatieslang - luchtslang van een dierenwinkel))
Tussen de cellen 1mm extra isolatie (Ikea Finfordela snijplanken op maat geknipt). Hele handel vastgeklemd (klem -> dus niet als een gek aangedraaid) en toen de busbars enz aangesloten

Toen de kast verder in elkaar gezet, BMS erin geschroefd, hoofdzekering, shunt enz (en natuurlijk de kabeltjes goed vastgezet voordat de kap erop ging)
 

Attachments

  • IMG_2469.jpg
    IMG_2469.jpg
    232.2 KB · Views: 8
  • IMG_2532.jpg
    IMG_2532.jpg
    242.7 KB · Views: 8
  • IMG_2536.jpg
    IMG_2536.jpg
    233.8 KB · Views: 8
Het is allemaal helemaal goed gekomen met jullie hulp! Alles werkt als verwacht maar heb nog geen stress test gedaan maar wel 2 weken gecampeerd met de setup. Klein probleempje met 1 groot zonnepaneel. Deze is helaas gesneuveld tijdens het hijsen van de leef container en moet vervangen worden. Met een beetje zon de cellen mooi geladen gehouden en in donker weer
 
Dames? en Heren,

Heb ene van jullie ervaring met het terugleveren van energie naar de net?

Ik zal dat binnenkort proberen te doen en momenteel ben ik verrast dat ik tegen weinig bureaucratie heb gelopen. Haden jullie alleen de registratie van de installatie nodig (https://www.energieleveren.nl/) of zijn er meer stappen nodig? Meer heb ik niet gevonden.

Alvast bedankt.

Groeten.
 
goed de vraag
lijkt me sterk als ik zelf wat zonnepaneeltjes op het dak gooi en een inverter aan sluit op een fase dat dit mag
zonder dat het gekeurd is door een electrieker
 
goed de vraag
lijkt me sterk als ik zelf wat zonnepaneeltjes op het dak gooi en een inverter aan sluit op een fase dat dit mag
zonder dat het gekeurd is door een electrieker
God bless The Netherlands en zijn vrijheid!
Leuk te horen. Volgende maand weet ik of het lukt; dan kan ik hier wat posten.
 
God bless The Netherlands en zijn vrijheid!
O ja de nederlandse vrijheid...ik loop al een tijdje mee, er is alleen vrijheidheid als je betalen wilt en niets besparen...mond houden pv en ess aanleggen en dan geld overhouden, houtkachel idem biodiesel idem ect...de roverheid...leuker kunnen we het niet maken...mond houden en besparen, simpel.
Ess en een pv aanleggen en stil wezen met een 1kwh kahel en zeer goede isolatie en geen subsidie aanvragen....

Mvg een doorgewinterde gepikt/gepokt en gemazzelde igor
 
O ja de nederlandse vrijheid...ik loop al een tijdje mee, er is alleen vrijheidheid als je betalen wilt en niets besparen...mond houden pv en ess aanleggen en dan geld overhouden, houtkachel idem biodiesel idem ect...de roverheid...leuker kunnen we het niet maken...mond houden en besparen, simpel.
Ess en een pv aanleggen en stil wezen met een 1kwh kahel en zeer goede isolatie en geen subsidie aanvragen....

Mvg een doorgewinterde gepikt/gepokt en gemazzelde igor
lol, klinkt akelig bekend :)
 
zeker niet zuren paar jaar in Kenia geleefd, en het kan veel slechter veel slechter.
geen smeer geld betalen en je zit in de bak.
 
O ja de nederlandse vrijheid...ik loop al een tijdje mee, er is alleen vrijheidheid als je betalen wilt en niets besparen...mond houden pv en ess aanleggen en dan geld overhouden, houtkachel idem biodiesel idem ect...de roverheid...leuker kunnen we het niet maken...mond houden en besparen, simpel.
Ess en een pv aanleggen en stil wezen met een 1kwh kahel en zeer goede isolatie en geen subsidie aanvragen....

Mvg een doorgewinterde gepikt/gepokt en gemazzelde igor
Ja kijk, vrijheid is een relatieve concept. Ik voel vrij in vergelijking met... Ik herken wat je hier vertelt, het kan altijd beter. In het context van zonnepanelen is nog dit land een van de beste. In andere landen moet je vaak jouw extra zonne energie aan de leveranciers terug gratis leveren; hier krijgt je gelukkig nog salderen en in de toekomst nog de basis prijs.
 
In andere landen moet je vaak jouw extra zonne energie aan de leveranciers terug gratis leveren; hier krijgt je gelukkig nog salderen en in de toekomst nog de basis prijs.
Als je energie opwekt ben je een ondernemer voor de wet.
Je kan ook niets voor niets je btw terug vragen.
Gebruik je 10kwh per dag moet je al 30kwh per dag leveren om mogelijk gelijk te spelen.
Overdag wek je op je krijgt 9 centen per geleverde kwh, maar savonds kom je thuis en je koopt een kwh weer terug voor 22-24 centen.
(nieuwe prijzen weet ik nog niet)
Dus zou je ongeveer 2.5x tot 3 maal je verbruik moeten opwekken om uit deze kosten te komen.
Maar deze 1,5x tot 2 maal extra opgewekte energie is voor zakelijk persoon(jij dus als particulier met pv) winst.
Deze bruto winst is inkomen.
Van deze bruto winst gaan eerst je zakelijke lasten van af oftewel je investeringen, dit bedrag wat hierna overblijft gaat 38% inkomsten belasting vanaf.
Zakelijke lasten zijn oa de investerings lening, de btw teruggaaf instalatie ect, hier worden vaak contracten voor afgesloten met een "terug verdien tijd" van 3 tot 6 jaar....

Er zitten nog heel wat meer haken en ogen aan belasting technisch gezien...leuker kunnen we het niet maken....wel moeilijker...

Van de 62% wat overblijft wordt gezien als een extra inkomen, hebben ze ook leuke regeltjes voor.
Dus hoedan ook om op 0 uit tekomen moet je 3 a 4 keer meer opwekken dan je daadwerkelijke verbruik.

10 panelen a 300wp per uur met gemiddeld over het hele jaar genomen 8 uur zonneschijn per dag(dus minus ook de dagen dat het warmer is dan 35 graden!) kun je 24kwh per dag opwekken. das 14kwh teveel omdat jezelf maar een 10kwh per dag gebruikt, das winst volgens de belasting...
Maar koop savonds wel even je eigen kwhtjes terug a ~23 cent tegen 9 centen voor waar je het leverde

We betalen hier al lang extra.
Het gaat nu ook niet lang meer duren of er komt een verbod op thuis opslag, laat het wetsartikel "solidaritijds beginsel" je grote vriend worden.

Met vriendelijke groet Igor

Ps ik stoei al heel lang met ze, onze roverheid.
 
lijkt me sterk als ik zelf wat zonnepaneeltjes op het dak gooi en een inverter aan sluit op een fase dat dit mag
zonder dat het gekeurd is door een electrieker
Nee je mag niet zomaar stroom terug leveren, kan zelfs dood door schuld worden.
Stel nu er springt ergens een stop uit of een storing of what ever.
Een elektromonteur gaat naar het verdeel station toe van jouw straat en meet 0v op de kabels als het bewolkt is, hij gaat aan de slag en de zon schijnt nu volop op jouw panelen en die van al jouw buren....bzzzzt.

Of er is een stroom uitval en jij voorziet je hele straat even van stroom, dit gaat jouw instalatie niet leuk vinden, brandweer ook niet.

Wat je wel kan doen is een omvormer kopen (gtil bv) die je aansluit op het net met een sensor die de netspanning in de gaten houd en jouw huisinstalatie met 2v meer voed zodat er wel een terugvloei beweging is en het hele spul afslaat zodra de net ingangs spanning met 10v zakt.

Deze omvormers zijn heel leuk om mee te beginnen/starten.
en te koppelen aan een onafhankelijke omvormer die zijn spanning haalt uit jawel jouw extra opgewekte stroom die je in accu's heb opgeslagen.
Of spaar voor een pre choise switch van victron met omvormer en een mppt laadregelaar.

Mvg Igor
 
daar voor heb je de omschakel automaat tja en electriekers zijn al duur genoeg zo, kunnen we er niet nog eentje van missen
dus wel een beetje veilig werken
maar zo als jij het zeg mag het dus wel, en hoeft je de instalatie niet nog een keertje te keuren.
zag een sunny boy tl21 5000 voor 500 euri op markt plaats staan
heb die dingen nog wel op gehangen in kenia werken nog prima na 10 jaar
 
Last edited:
Als je energie opwekt ben je een ondernemer voor de wet.
Je kan ook niets voor niets je btw terug vragen.
Gebruik je 10kwh per dag moet je al 30kwh per dag leveren om mogelijk gelijk te spelen.
Overdag wek je op je krijgt 9 centen per geleverde kwh, maar savonds kom je thuis en je koopt een kwh weer terug voor 22-24 centen.
(nieuwe prijzen weet ik nog niet)
Dus zou je ongeveer 2.5x tot 3 maal je verbruik moeten opwekken om uit deze kosten te komen.
Maar deze 1,5x tot 2 maal extra opgewekte energie is voor zakelijk persoon(jij dus als particulier met pv) winst.
Deze bruto winst is inkomen.
Van deze bruto winst gaan eerst je zakelijke lasten van af oftewel je investeringen, dit bedrag wat hierna overblijft gaat 38% inkomsten belasting vanaf.
Zakelijke lasten zijn oa de investerings lening, de btw teruggaaf instalatie ect, hier worden vaak contracten voor afgesloten met een "terug verdien tijd" van 3 tot 6 jaar....

Er zitten nog heel wat meer haken en ogen aan belasting technisch gezien...leuker kunnen we het niet maken....wel moeilijker...

Van de 62% wat overblijft wordt gezien als een extra inkomen, hebben ze ook leuke regeltjes voor.
Dus hoedan ook om op 0 uit tekomen moet je 3 a 4 keer meer opwekken dan je daadwerkelijke verbruik.

10 panelen a 300wp per uur met gemiddeld over het hele jaar genomen 8 uur zonneschijn per dag(dus minus ook de dagen dat het warmer is dan 35 graden!) kun je 24kwh per dag opwekken. das 14kwh teveel omdat jezelf maar een 10kwh per dag gebruikt, das winst volgens de belasting...
Maar koop savonds wel even je eigen kwhtjes terug a ~23 cent tegen 9 centen voor waar je het leverde

We betalen hier al lang extra.
Het gaat nu ook niet lang meer duren of er komt een verbod op thuis opslag, laat het wetsartikel "solidaritijds beginsel" je grote vriend worden.

Met vriendelijke groet Igor

Ps ik stoei al heel lang met ze, onze roverheid.
Je hebt gelijk en het is mooi dat je het duidelijk uitleg. Ik had wat moeite om dat online te vinden.
De huidige afbouw van salderen vind ik niet helemaal goed.

Voordelen van zonnepanelen (subsidies en salderen) waren geplaats om de aantrekelijkheid van de investering te verhogen en aandacht aan een onbekende technologie te geven, toch? Tegenwordig hebben de zonnepanelen kosten (of prijs per KW) gedaald en weet iedereen wat ze kunnen doen; daarvoor is misschien logisch dat ze wat minder aantrekelijk gemaakt worden.

Ook denk ik aan hoeveelheid; veel zonnepanelen kan misschien wat mooeite aan de leverancier geven gezien dat ze meer zon afhankelijk zijn en om energie terug te leveren gebruiken we ook de net zonder extra te betalen.

De enige punt die mij verstoor gaat het om de feit dat particuliers gaan niet rijk van zo'n installaties worden maar kunnen wel een bijdrage leveren aan het millieu en daar vind ik nodig dat we door sterk kunnen en dat we niet stoppen. Gezien dat de Paris agreement 90% intenties is en weinig feiten bevat zou ik de zonnepanelen voordelen niet aanpasen.

Ik zou wel aanpassingen doen zolang een alternatief geleverd werd. Dus bv; afbouw salderen maar subsidie voor batterijen. Ik begrijp dat de leverancier bouw een systeem en we met alle zonnepanelen wat extra onstabiliteit toevogen; ze moeten blijven stof branden want de zon is niet stabiel. Tegen slimme subsidies en de juiste vergodingen kunnen veel mensen nog een aantrekelijk winst krijgen en de leverancier helpen met alle deze onstabiliteit; een win-win situatie. Vraag is of de batterijen al klaar voor dit stap zijn. (nog te duur?)

Er kunnen ook andere alternatieven voorgesteld worden.

Salderen moet niet onder de 50% komen; dan heeft inderdaad de leverancier veel ruimte voor winst ten koste van particuliers. 1-2 cent winst per KWh voor de leverancier is misschien ok, maar niet meer dan 10.
 
subsidie voor batterijen.
Dat gaat er nooit komen, dan loopt onze roverheid teveel geld mis.
Als het bekend gaat worden op grote schaal dat je als particulier veel meer geld overhoud als je het in accu's stop worden ze per direct voor de particulier verboden.

Er zitten plannen in de pijpleiding om per wijk een groot gezamelijk accu pakket te plaatsen, drie maal raden waarom.
Voor de particulier:
De wet ceviel explosief gebruik is hierop al aan gepast met een verbod tot het hebben van meer dan 2 accu's.
Dus je mag wel 2 nissan nv200 accu's in de schuur als ess hebben maar geen 3.(als dit ondertussen al niet aangepast is)
Je mag dus ook niet meer dan 3 cellen hebben.
Zo kun je als particulier niet meer een ev accu ombouwen tot ess.

Zo kan iedereen zeer mileu vriendelijke bio diesel maken achterin zijn schuurtje.
Kostprijs 10 centen per liter en 2 maal zuiniger in verbruik(eigenlijke kostprijs is 17 a 18 cent)
Echter de benodigde stoffen om olie of vet te veresteren mag je als particulier niet meer in grote hoeveelheden kopen, want biodiesel kunnen ze namelijk niet verbieden...
Zelfs al zou je je schuurtje als accijns goederen plaats laten bestempelen, krijg je geen vergunning om meer als 10 liter methanol te kopen.
Model race auto zaken hebben een veruiming op deze vergunning, ik dacht 50 liter.
Maar als zo een zaak dit per maand koopt, krijgen ze wel even controle.

Het is niet zo makkelijk, zelf supporting leven weer wel, maar het mag niet door allerhande slinkse regeltjes.

Mvg Igor
 
Hello guys, just wanted to introduce myself by saying that I live in Groningen (area) in the north of the Netherlands and that If people in the area are keen on meeting for workshop events (assemble things together and make tests) I would be happy to organize that. Other locations in the Netherlands might also be doable.

I am a solar hobbyist trying to make small steps towards integration of solar energy and batteries in city environments where there is no space for big solar panels and where small set ups could feed a few low consumption devices (TV, led lights, modem, charging gadgets,...).
What do you mean by city environments? The picture in my head when you say city is like high skyrises and building rooftops that can host solar panels for its residents.
 
What do you mean by city environments? The picture in my head when you say city is like high skyrises and building rooftops that can host solar panels for its residents.
Hello DIYer, I am happy to explain. By city environment I mean mostly environments where the standard construction is apartment buildings. Buildings don't have to be per se skyscrapers but just some 3-4 floors. The main difference between city environments and villages (in my view) is that in cities a high percentage of the people misses conventional spaces to put renewables at home (eg. terrace, garden, roof). My goal is testing If unprofessional installations made by me, learnt online, can generate any useful throughput that could result in auto-consumption and mitigation of utilities bill.

At this moment I have a 100W aluminum framed panel on the balcony and a 20W lightweight panel that I may place on a window. With these I would like to supply a grid-tied inverter and charge a small 12V battery to see how far I can go in terms of self-sufficiency.
 
Back
Top