• Have you tried out dark mode?! Scroll to the bottom of any page to find a sun or moon icon to turn dark mode on or off!

diy solar

diy solar

BTW (VAT) return on DIY battery in NL

rgroothuis

New Member
Im based in The Netherlands and preparing to build a battery energy storage system with two purposes in mind, 1) use of the during the day generated solar energy in the evening and 2) to return (to sell) cheaper bought energy back to the grid for a higher price. For option 2 the dutch tax agency can see you as a business as you are trading in energy. When you are recognised as a business you can get back the BTW (VAT) paid on the equipment.

Important condition is that you use the equipment purchased for business purposes. The installation will be installed at my private house. How can you easily and maybe fully automated which percentage of the system is being used business wise and used privately.

I'm planning to use the Victron systems and software for the trading. Can this system generate overview of how much energy was bought/sold for trading purposes?

Because only the percentage used for business is what is returned on the BTW (VAT) paid.

It all all sound like a complex admin task which is maybe not worth the effort compared to money you can get back. Any comments?

kortgezegd, niet de moeite waard

BTW en thuis accu's is niet zo simpel als accu boeren laten blijken.

Stel, je koopt een accu, dan mag je de BTW aftrekken. Over het deel dat je zakelijk gebruikt van de accu. Draai je dus NOM op het ding af en toe, dan wordt het een hele leuke rekensom wat je daadwerkelijk mag aftrekken.

Heb je zonnepanelen in de afgelopen jaren gekocht voordat de 0 BTW regeling er was en ben je de KOR ingegegaan om geen BTW voor je PV te betalen, dan MOET je de BTW van de accu volledig betalen.

Is de accu groter dan 20kWh, dan mag je geen enkele forfaitaire bedragen gebruiken die je wil. Zelfde geld voor PV installaties van die omvang of groter.

Het is kwa belastingregels een moeras geworden met accu's en PV, dankzij de besluiteloosheid van dit kabinet vol prutsers. Idem voor stikstof dossier (zie uitspraak Greenpeace tegen de staat recent. Maar dat laatste is een ander verhaal.

Overigens wat ik doe is gewoon wat het gros van de Nederlanders doet met PV en accu's. Ik betaal de facturen die ik krijg voor die spullen. Ga niet actief achter NIET betalen van BTW aan. En vertrouw/schuil me achter de zorgplicht van mijn leveranciers. Als het blijkt dat ik iets moet betalen, dan is het hun fout. Zij hadden me beter moeten voorlichten.

Als je actief KOR aanvragen gaat doen of BTW terugvragen, dan geef je blijk van kennis en inzicht en handel je laakbaar ipv. onwetend. Zit een groot verschil tussen.

Bewust naief zijn is de veiligste optie ten opzichte van financieel de bodem proberen te bereiken.

diy solar

diy solar
Back